Citroen van toen
Maandag 10 oktober moesten we om 9.45 verzamelen bij de Teekenschool van het Rijksmuseum. Eerst moesten we even zoeken waar we naar toe moesten, maar toen we het hadden gevonden konden we gelijk doorlopen naar binnen. Eenmaal binnen moesten we onze tassen en jassen inleveren en naar boven om even te wachten tot iedereen er was. Toen iedereen er was werd er een korte introductie gegeven over wat we gingen doen. Vervolgens gingen we het rijksmuseum binnen om speciaal te kijken naar citroenen en hoe ze werden geschilderd. We hebben verschillende stillevens bekeken die in de gouden eeuw zijn gemaakt met citroenen, sommige geschild en sommige niet. We keken vooral naar het licht/donker contrast, compositie, spiegeling en de kleuren van het schilderij. Wat ook werd verteld is dat de schilderijen zelden voedsel laten zien dat dagelijks op tafel stond. In plaats daarvan zijn juist dingen afgebeeld die duur, exotisch en moeilijk te vinden waren. Zo staan er op Nederlandse schilderijen vaak citroenen en olijven afgebeeld, terwijl deze hier helemaal niet groeiden. Toen we een rondje hadden gemaakt door het museum gingen we weer terug, maar dan om onze eigen citroen te schilderen.
In het schilderlokaal werd ook verteld over de verschillende kleuren waarmee schilders vroeger mee verfden en waar de kleuren vandaan kwamen, zoals lapis lazuli (kobalt blauw) dat heel kostbaar en alleen in de bergen van Afghanistan te vinden is. Ook een lang geheime wijn rode kleur die uit luizen komt die op cactussen leven. Daarna moesten we aan de slag en citroenen schilderen met speciaal verf die we zelf moesten maken. De verf bestond namelijk uit eigeel, kleurstof en water. Het ei moesten we zelf scheiden uit het eigeel en eiwit, de kleurstof mengen met water tot een soort tandpasta en daarna het eigeel eraan toevoegen. Het eigeel wordt nu, maar het werd ook al vroeger gebruikt als bindmiddel, anders kan je de kleurstof de volgende dag alweer van je papier afvegen. De citroenen schilderen was nog best lastig, want je had een citroen gekregen en die moest je zo goed mogelijk na schilderen, ook met de schaduw erbij wat het altijd extra lastig maakt. Toen de tijd om was moest je je schilderij met je citroen erop inleveren en je spullen opruimen. De citroenen werden nog op het laatst met elkaar vergeleken, dat was wel leuk zo kon je zien wat iedereen gemaakt had. En toen zat de workshop er alweer op en konden we onze jassen en tassen weer pakken en hadden we 1 uur pauze. Om daarna weer door te gaan naar het volgende museum FOAM.

